Monday, October 17, 2016

Implikasi Penceraian Terhadap Anak-anak

Refleksi Kaunselor : Implikasi Penceraian Kepada Anak-anak
=============================================
Bismillah...

Tiada siapa pun pasangan yang berkahwin menginginkan perpisahan berlaku dalam perkahwinan mereka namun takdir Allah tiada siapa menduga. Pastinya juga ia bukanlah keputusan mudah untuk diambil dan diharungi kesan emosi dan kecederaan akan berlaku lebih-lebih lagi kepada anak-anak. Ibubapa dan pasangan suami isteri sebagai individu dewasa In sha Allah mampu berhadapan cabaran dan perpisahan namun untuk si anak ; ia tidak semudah itu. Pelbagai tanda tanya juga persoalan yang berlegar di dalam pemikiran mereka.

Menurut kajian anak-anak akan merasa tersisih kesan dari penceraian apatah lagi apabila kedua orang tua mereka sudahpun memulakan kehidupan baru bersama pasangan yang lain. Dan sesuatu yang mengejutkan kesan kegagalan perkahwinan itu juga meninggalkan trauma dan kesan emosi yang mendalam untuk jangkamasa yang panjang untuk sebahagian individu ataupun anak anak mangsa kepada penceraian. Tidak dinafikan sebahagiannya masih dibayangi dengan kekecewaan, kegagalan, takut berhadapan dengan kehilangan, konflik dan seumpamanya.

Implikasi ini tidak hanya berlangsung untuk jangka masa yang pendek malah bertahun lamanya ; lebih mencabar dari itu apabila individu atau mangsa penceraian ingin memulai dan membina kehidupan keluarga dan kebahagian mereka sendiri. Nah! Maka usah terkejut adakalanya kita akan berjumpa dengan individu yang melalui pengalaman berkahwin dan berpisah DAN mereka juga rupa-rupanya adalah anak kepada mangsa penceraian suatu ketika dahulu. Ada ketika waktu, bayangan trauma pahit getir pengalaman pahit silam akan menghantui dan membayangi mereka. Secara tidak langsung, YA! Penceraian memang meninggalkan kesan yang mendalam terhadap kepercayaan institusi perkahwinan untuk segelintir individu mahupun pasangan. Can we STOP this cycle? Of course BOLEH! Mengapa tidak rahmat penawar dan ilmu Allah swt teramat luas...dengan jalan ILMU, keyakinan dan keberanian tiada suatu pun mustahil untuk kita kecapi!

Tanpa pengisian ilmu, teknik penyembuhan dan kefahaman bukan sesuatu yang mudah untuk berdamai dengan pengkhianatan, penderitaan, kekecewaan, kebimbangan, pengabaian dan ketakutan yang mungkin pernah dilalui dan berlaku di hadapan mereka suatu ketika dahulu. Kecurigaan dan indoktrin pengalaman silam yang negatif sedikit sebanyak boleh menjadi ancaman dan racun kepada kebahagian yang cuba dihidupkan hari ini. Untuk kes sebegini always LIFE COACHING is the BEST ANSWER to help them...sesi kaunseling biasa tidak memadai untuk membantu keberkesanan penyembuhan diri.
Maka untuk hari ini adalah lebih bijaksana bagu pasangan yang melewati ujian, konflik mahupun fasa getir KETIKA ini AGAR tidak mengambil lewa sebarang ketidakpuasan hati yang berlaku jauh sekali memendam rasa dan membiar sahaja waktu yang akan memutuskan segalanya. Berusahalah untuk mengatasi cabaran yang hadir itu dengan lebih matang, rasional, jujur dan berani ; In sha Allah setiap masalah ada penyelesaian...setiap kesulitan itu ada jalan keluarnya dengan SYARAT kita sendiri berani dan bertanggungjawab untuk memilih dan membenarkannya.

Jangan jadikan zuriat , permata hati, ASET berharga yang mampu membantu membahagiakan perjalanan dunia dan akhirat kita tersisa dan tersia begitu sahaja TANPA diberikan sokongan, doa, bimbingan dan pimpinan sehingga menjeruk rasa hati mereka dan mencalar 'world view" mereka tentang ALAM perkahwinan dan kebahagian itu sendiri. Kesan pengabaian, keengkaran ibu dan ayah memberi cerminan dan peranan yang baik sebagai sebuah keluarga boleh mengundang kekecewaan, kesedihan dan kekeliruan bahakan juga jika dibiarkan boleh menjadi DENDAM dan melahirkan anak yang "inner rebel". Jangan biarkan kealpaan, keegoan serta kejahilan ibu ayah yang derhaka mewariskan anak yang derhaka pula di kemudian hari...Nauzubillahminzalik...

Anak-anak yang melewati FASA ibu dan ayah mereka yang berpisah ; sangat memerlukan sokongan moral dan bimbingan juga pimpinan yang mampu membina kembali kepercayaan dirinya juga konflik yang dialami mereka. Masih segar di ingatan saya menjalani sesi bersama seorang anak remaja yang melalui pengalaman ibu dan ayahnya berpisah...jernih air matanya BERKACA cuba menahan sebak dari hati yang terusik APABILA cuba mengimbas  "perjuangan" terpaksa berjauhan dengan ibunya dan masa yang sama terpaksa berhadapan dengan si ayah yang juga turut tertekan dengan kehilangan insan bergelar isteri. Ayah selalu sahaja marah-marah, fizikal juga sering menjadi tempat ayah melepaskan kehampaan dan kesedihan serta kemarahan kehilang insan bergelar isteri...beliau sering dirotan, dimarahi dan diherdik hanya kerana untuk kesalahan yang kecil bagi anak yang berusia 9 tahun ketika itu. Sebagai kakak yang sulung dan mempunyai adik lelaki 3 tahun yang lebih muda darinya kedua-dua beradik inilah tempat saling mereka bergantungan. Hanya dapat berpeluang menghabiskan waktu bersama ibu waktu hujung minggu sahaja namun anak anak ini beruntung kemudahan teknologi menjadi penghubung mereka dengan ibunya. Di ruang itulah si ibu tidak putus memberikan kata-kata semangat, dorongan dan doa yang tidak putus buat anak-anak ini.

Anak-anak melalui pengalaman perit bila perlu berhadapan dengan ibu atau ayah yang juga turut tertekan melalui zon depressi, kesedihan , mood yang tidak menentu ada ketikanya marah-marah dan sedang belajar untuk hidup bersendirian. Kesan psikologi ini boleh menimbulkan kekeliruan , pemberontakan @ inner rebel sebagai tanda protes.

Beruntunglah jika hubungan ibu dan ayahnya dulu mampu harmonis demi kebajikan anak-anak...perpisahan tidak menghalang untuk ibu dan ayah memainkan peranan namun ia bukanlah perjalanan yang mudah.
Ego harus diketepikan..kasih sayang dan kebajikan anak perlu didahulukan mudah-mudahan perlahan-lahan anak mampu menerima takdir hidup mereka dan bangkit untuk meneruskan perjalanan lebih harmonis In sha Allah.

Sesungguhnya BAHAGIA itu boleh dijemput andai sahaja kita mampu memilih dan membenarkannya dengan kejujuran diri yang turut terzahir bukan sahaja di dalam hati tapi juga perbuatan juga tingkahlaku kita. Bila kita JUJUR untuk memilih BAHAGIA maka jangan musnah...jauh sekali mensabotajnya dengan menyakiti , menyisih mahupun mengabaikan AMANAH AKAD SUCI yang pernah dilafazkan suatu ketika waktu dahulu. BE WISE! Ingat pasangan kita bukan MUSUH sebenar kita....musuh sebenar kita adalah syaitan yang matlamatnya untuk menghuru-hara dan memusnahkan manusia.
Sehingga bertemu lagi...

Salam Inspirasi Bahagia...
Hjh Aniz Hj Anwar
17/10/16

No comments: