Wednesday, October 28, 2009

Kehamilan, Fitrah Insan & Keajaiban ...

Pengalaman Bergelar Ibu...

Pengalaman bergelar ibu dan melalui proses kehamilan merupakan antara saat yang terindah dalam kamus seorang wanita. Namun cabarannya juga tidak kurang hebat...lebih-lebih di saat-saat hujung kehamilan. Adakalanya nak tidur pun tak selesa...bagi saya sendiri yang dipilih untuk menikmati perhatian KEKASIH YANG AGUNG itu turut juga melalui fasa-fasa cabaran tersebut.

Dengan masalah anemia, kesihatan tubuh sememangnya terasa agak lemah dan mudah sangat rasa letih dan tak larat. Emm..itu yang berehat diam tak diam hampir 6 bulan juga , hanya kes-kes intervensi dan kes susulan sahaja saya bantu gara-gara kesihatan diri yang tidak menentu.

Dan bila direnungkan antara PENAWAR DIRI @ SELF HEALING yang diusahakan sepanjang kehamilan itu adalah mendekati Allah melalui amalan2 sunnah...tahajud, mengaji dan zikir. Rasa-rasa badan macam tidak selesa...tak larat yang amat sangat saya akan mintakan suami mahupun anak mainkan alunan Surah-Surah Suci Al-Quran...barulah rasa tenang dan selesa...PELIK???Macam mana yer proses ini berlaku...satu persoalan suatu ketika dahulu pernah bermain di minda saya...tapi hemm...Allah itu MAHA MENDENGAR...HEBAT SEKALI!!!Hari ini DIA temukan saya jawapannya...dalam dok surf di you tube saya bertemu dgn video klip ini...KETARA sekali tanpa alunan surah suci serba tak kena babytu...kejap sana, kejap sini...seolah-olah merunsing...tak duduk diam....namun bila sahaja Ayat Suci Allah dimainkan...barulah tenang dan YANG MENAKJUBKAN posture baby juga turut berubah....seolah-olah BERSUJUD! Betapa INDAH & HEBATNYA ciptaan dan PENTADBIRAN Allah...Bila direnungkan sebenarnya ~ begitu jugalaa konteks kehidupan kita di dunia hati takkan mampu menikmati ketenangan yang abadi jika kita jauh dari Allah...Maka sudahkan terang lagi bersuluh....RAIHLAH PERHATIAN ALLAH, insyaAllah ketenangan...kebahagian yang dicari pasti akan dihadirkan...

Ingat lagi waktu saya di Labour Suite, dengan tasbih di tangan...dok berzikir mulut tak lepas menahan sakit...apake namanya mesin yang dok detect jantung babytu...nurse cakap baby saya asyik tidur...hemm, sekarang baru saya faham....baby saya bukan tidur tapi menghormati...tenang...bersujud pd Allah bila di bibir dan hati ibunya tidak lepas mengingati Allah...Siap nurse berpesan ajak baby borak-borak...soh kejutkan baby...supaya baby dapat tolong diri dia untuk melihat dunia...Alhamdulillah, Muiz anak yang baik , mendengar kata...akhirnya jam 1.13pm 15 Jan 2009 seperti yang dijanjikan Muiz selamat lahir ke dunia...LIHATLAA DUNIA!!!

Melayan si comel membesar di depan mata merupakan detik yang terindah dalam kamus hidup saya...dah penat-penat melayan tugasan seharian kerjaya & rumahtangaa...Mengadap keletah dan pandai dia, sejuk hati! Inilah antara KESYUKURAN saya hari ini...alhamdulillah masih diberi nafas untuk menikmati keindahan dan anugerah Ilahi bergelar ibu...dan menyaksikan MUKJIZAT DAN KEAJAIBAN ILAHI...

Hemm...tepat sekali! MIRACLES HAPPEN EVERYDAY...perhaps bukan sahaja setiap hari sebetulnya setiap detik!...So why losing hope...GRATITUDE!!!

"Gratitude unlocks the fullness of life. It turns what we have into enough, and more. It turns denial into acceptance, chaos into order, confusion into clarity.... It turns problems into gifts, failures into success, the unexpected into perfect timing, and mistakes into important events. Gratitude makes sense of our past, brings peace for today and creates a vision for tomorrow" CELEBRATE LOVES...MY LOVE...MY GRATITUDE...MY LIFE!!!I LOVE!!!Subhanallah...




Salam Rahmat!
Pn Aniz Hj Anwar
Life Coach ~ http://kliniksukses.anizanwar.com

No comments: