Thursday, December 3, 2009

Perspektif : Soal Jawab Bersama Kaunselor ~ Petikan Berita Harian

Paparan Kehidupan Untuk Ikhtibar...skangnie makin meriah kes-kes lagunie ada yang sudahpun berkahwin tapi masih juga mencari hiburan di luar, kenapa yer???Mudah-mudahan PETIKAN pandangan pakar ini dapat membantu buat yang mencari.

Suami muda buntu pilihan isteri pertama atau kedua

Soalan:
SAYA berusia 27 tahun, sudah berkahwin dan mempunyai cahaya mata berusia setahun. Bagaimanapun, belum sempat menyambut ulang tahun kedua perkahwinan, saya berkahwin lagi dengan bekas kekasih. Saya memang tidak mampu menolaknya dan dia juga sanggup membelakangkan keluarga untuk menjadi isteri kedua saya. Sekarang ini saya keliru, memilih isteri pertama atau kedua. Isteri pertama tidak dapat menerima hakikat saya berkahwin lagi dan meminta saya menceraikannya. Isteri kedua pula tidak kisah asalkan saya berlaku adil. Saya pula menyayangi kedua-duanya. Apa saranan puan?

Khiry


Jawapan:
Salam ‘macho’ buat Khiry yang mabuk cinta. Anda adalah lelaki yang sangat prihatin dengan perasaan sendiri dan sangat ghairah untuk melebarkan cinta atas nama lelaki. Sikap ini baik kerana hendak menyelamatkan wanita, tetapi tindakan ini juga sangat melukakan wanita!

Lelaki ialah hadiah daripada Allah SWT dan anda dibekalkan dengan diri yang sasa dan hebat. Namun, perlu diingat, semua ini bukan diberi percuma oleh Allah SWT kepada lelaki. Ini kerana fungsi utamanya untuk membina kebahagiaan keluarga, menjadi anak soleh yang menyenangkan hati dan kehidupan orang tua dan menjaga mereka dengan penuh kasih sayang.

Kemudian anda diamanahkan jawatan sebagai suami untuk membimbing isteri menjadi isteri solehah, kemudian dinaikkan pangkat sebagai ayah, mendidik dan membimbing serta menjadi contoh terbaik kepada anak agar mereka menjadi anak yang soleh dan solehah, kerana syurga isteri juga di tangan anda. Anda dipertanggungjawabkan untuk mendidik anak dan isteri agar anda dan mereka mampu menjawab depan Allah SWT nanti atas sebab anda dilahirkan di dunia ini.


Kontrak paling banyak tanggungjawab di hadapan Allah SWT nanti ialah kontrak perkahwinan. Kasih sayang dan cinta kepada manusia yang meluap-luap tanpa disandarkan kepada Allah SWT, bukan kerana Allah SWT dan tidak mohon reda Allah SWT, malah hanya berpaut kepada cinta nafsu saja adalah perkahwinan yang bertunjangkan nafsu. Ia tidak akan membawa anda berasa nikmatnya bahagia baik di dunia dan akhirat.

Oleh itu sebelum anda dilaknat Allah SWT kerana berhasrat berpoligami bukan sebab yang dibenarkan oleh Allah SWT, melukakan hati isteri, menggugat hubungan mesra, ikhlas dalam keluarga, renggang hubungan dengan ibu bapa dan ipar duai, lebih baik berfikir menggunakan alasan agama bukan alasan cinta nafsu yang meluap hingga akhirnya anda bukan menikmati cinta bahagia tapi akhirnya membina istana yang panas bak neraka di dunia. Jika tidak bahagia di dunia, sulit untuk kita menikmati syurga di akhirat.

Cuba bayangkan, bekas kekasih anda sanggup membelakangkan keluarganya kerana mahu menikahi anda, ini bermakna perkahwinan anda tidak direstui orang tuanya. Jarang perkahwinan sebegini akan meraih buah yang namanya bahagia. Oleh kerana restu orang tua amat penting dalam apa saja urusan seorang anak terutama perkahwinan. Sudah dipesan agama, reda Allah SWT ada dalam redanya ibu bapa. Satu lagi cuba fikirkan sikap dan pegangan agama dan keyakinan mempunyai Tuhan bekas kekasih anda itu. Jika dia memahami agama dan mentaati perintah Tuhan dan hidup dengan berpegang kepada prinsip bertuhan, dia tidak akan sanggup melukakan dan membelakangkan ibu bapa dan keluarga yang sudah membesarkan dia dari dua jari telapak kaki sehingga pandai bercinta dengan anda.

Jika jasa yang sebesar ini tidak dapat dihargai dan dibalas dengan baik, malah dia sanggup pula meninggalkan mereka, hanya kerana memburu anda yang sudah bergelar suami dan ayah! Jadi baikkah dia? Hinggakan anda harus melukakan hati isteri yang anda nikahi dengan sah dan dengan restu orang tua. Ingat, jika seseorang sanggup tidak menghormati dan menyayangi kedua orang yang melahir dan membesarkan dan dengan mudah meninggalkan ibu dan ayahnya, dia juga akan senang nanti meninggalkan anda yang hanya berjasa sebagai bekas kekasih saja.

Jika dia sanggup melakukan hal sedemikian, dia juga tidak akan ragu-ragu untuk melakukan apa saja untuk mendapatkan apa yang dia hajatkan di dunia ini tanpa memikirkan perasaan malu dengan kedua-dua orang tuanya, perasaan isteri anda dan perasaan orang yang ada di persekitarannya. Adakah anda yakin dia mencintai anda dengan cinta sejati atau cinta nafsu saja.

Jika dia benar-benar mencintai anda, dia tidak akan mengganggu anda selepas dia mengetahui anda sudah berkeluarga dan dia juga tahu perkahwinan kedua pasti akan menggugat keharmonian rumah tangga pertama anda. Jika dia memegang prinsip hidup beragama yang kental, dia akan melihat perkara itu sebagai tidak ada jodoh. Sebab dia tahu jodoh di tangan Tuhan, bukan di tangannya. Dia juga pasti akan menghormati perkahwinan anda dan sepatutnya dia mampu menganggap anda sebagai sahabat atau melupakan saja anda kerana Allah SWT.

Malah dia sepatutnya mendoakan kebahagiaan anda kerana sudah jelas dan nyata anda dengan dia tidak tertulis jodoh. Ini tanda wanita yang baik hati dan jauh daripada sifat balas dendam atau sifat tamak sesama wanita. Selain itu hormatilah isteri yang sudah anda nikahi dan sudah berkorban untuk menghadiahkan anda seorang cahaya mata.

Ingatlah pesan orang tua ‘bila anda melukakan, anda tidak akan dapat lari daripada dilukai.’ Tambahan pula perkahwinan anda sangatlah baru dan mentah lagi. Mungkin saja anda berasa terhimpit dengan cubaan ini, kerana anda tidak sedar bahawa jalan keluarnya ada di tangan Sang Pencipta. Akhir sekali Umi pesan, jangan bersedih, sebab usia anda yang sebenarnya adalah kebahagiaan dan ketenangan hati anda.

Oleh sebab itu, jangan habiskan usia muda anda dengan kesedihan, jangan lalui malam anda dengan gelisah dan cemas, dan jangan biarkan minit-minit hidup anda untuk gundah dan jangan berlebihan memburu cinta dalam hidup ini sebab Allah SWT tidak suka orang yang suka berlebih-lebihan.

Sentiasalah bergerak, bekerja, mencari, membaca kitab suci al-Quran hingga waktu anda terisi sebaik-baiknya. Jangan biarkan seminit pun disia-siakan. Ingatlah sehari saja anda tiada aktiviti sehinggakan ada hari yang terbiar kosong nescaya gundah gulana, keresahan, kerenah godaan dan bisikan syaitan akan mudah menyelinap dalam tubuh anda.

Apabila ini terjadi, anda sudah menjadi lapangan permainan syaitan. Berhati-hatilah membuat keputusan, jangan sampai yang diburu tak dapat, yang dikendong berciciran....atau ayam terlepas tangan bau tahi. Cinta yang tidak berlandaskan Tuhan tidak akan membawa kita ke syurga Allah SWT.

No comments: