Tuesday, March 4, 2008

Catatan Peribadi Part 1

CATATAN PERIBADI TENTANG KUASA DOA, MEDITASI & SAINS MINDA

Teringat saya kisah yang dikongsikan oleh Almarhum Dr Azhari Husin yang syahid dlm menegakkan syiar Islam (Al-Fatihah buat beliau).

CATATAN KEAJAIBAN MINDA...
Beliau menceritakan kisah sahabatnya...yang waktu belajar macam main-main...orang belajar dia melukis..kalau dilihat nota dia macam main-main...penuh dgn lukisan ala-ala komik...tetapi kawan dianie SEMEMANGNYA SEORANG YANG GENIUS...apabila hari ini saya diberi peluang meneroka TEKNOLOGI SAINS MINDA...how does this machine works...ahhaa! BLINK....keseimbangan otak kiri dan otak kanan...otak kanan YANG MEMEGANG RAHSIA VISUALISE...IMAGNASI DIMANFAATKAN...patutlaa senangjek dia belajar...SCORER!

Itu baru satu contoh...ada banyak lagi KEAJAIBAN minda...salah satunya PENGALAMAN PERIBADI SAYA SENDIRI....

April 2006 saya diuji dengan diserang denggi...hampir sebulan hidup lesu..tak bermaya (kalangan sahabat yg mengenali HARD WORKING saya...haa..tulaa aniz kerja kuat sangat apatidaknya waktutu dengan kerja, smbg belajar, keluarga, bisnes online...well, another part of me is ENTERPRISING which is also BLESSED from Allah...juga sebenarnya...saya manfaatkan lebih lagi setelah MENGENALI DIRI dalam kuliah KAUNSELING KERJAYA...saya manfaatkan POTENSI INI...memang MULTIPLE ROLE...mana datang energy pun tak tahu...bila diimbaskan kembali...KEIKHLASAN UNTUK MEMBERIKAN TERBAIK TERHADAP PELUANG YANG DIBERIKAN ALLAH...mengutip pahala dlm jalan pulang)...

So what happen to me..dengan hampir sebulan menjalani hidup yg lesu...toksah amalan yang solat sunnah...yang wajib pun saya solat duduk ada takde...teman saya adalah....tasbih elektronik...so sambil terbaring saya berzikir...pasal promosi apa semua minta maaf kirim salam...tak ingat dah...nak jwab sms & telefon pun tak larat sangat...so sepanjang sebulan ayah dan suami yang mengambil-alih...dibantu arwah ibu waktu itu...

DAN YANG PELIK BIN AJAIBNYA....dah sihat sket hujung Mei 2006 saya pun buatlah closing akaun...nak tengok bagaimana sales, untung & rugi dsbgnya...GUESS WHAT???MASYAALLAH...saya TERKEJUTT...sebab apa???

MAsa saya SIHAT pun sales saya tak pernah cecah macamnie...saya tak buat apa-apa...terbaring, lesu...lemau....selama sebulan...dan DETIK INILAA PERMULAAN SAYA MENEROKA LEBH DALAM TENTANG PERSOALAN YANG SAYA CARI SELAMA INI...IAITU KEAJAIBAN KUASA MINDA....(seblmnie pun dha belajar sket2 dgn Prof Ibrahim tapi sememangnya ilmu yg dipelajari kurang signifikan....ala-ala masuk telinga kanan keluar telinga kiri...tidak menghayati dgn sepenuhnya...kenapa sebabnya???Sebabnya saya macam kurang syokkk...asyik ceeta duitt...pastu KECANTIKAN...ALLAH kat mana? I'm questioning back to my self...ada KELOMPONGAN saya rasakan di situ...)

KECANTIKAN YG SEBENAR lahir dari kekuatan diri yang tulen bukan sekadar seri wajah...ANALYTICAL THINKING perpsektif dunia kaunseling mengambil tempat di situ...alhamdulillah, kelebihan penerokaan membina kekuatan & motivasi dalaman saya manfaatkan sbg medium membantu para klien mahupun customer dgn lebih baik...

Imbas kembali...Waktu biasa sales @ kadar pusingan stok saya selama sebulan hanyalah sekitar RM15K hinggalah RM25K...tapi bulan Mei ketika saya LESU TIDAK BERMAYA ITU...hampir mencecah RM50K...

Macam mana saya LAKUKAN???Setahu saya...saya tak buat apa-apa sekadar zikir, berehat, tidur...dan nak capai target....pastu takdelaa ingat sangat...nak kata tertekan pun tidak sama sekali sebabnya saya SEDAR SELAMA INI SAYA ALPA...ZALIM DENGAN DIRI SAYA SENDIRI...terutamanya TUBUH SAYA...tubuh saya bekerja umpama jentera tanpa henti...so memang patutlaa Allah uji...kebanyakan MASA SAYA TIDUR...ibaratnya macam balas dendam utk 3 tahun yang saya lalui dengan jadual yang cukup padat & sibuk...

Saat itu saya sekadar menyedari ...kita tidak boleh melanggar FITRAH ALAM...ADIL...ini sibuk mengejar dunia....sampai hak tubuh saya terlupa...

Dan alhamdulillah...di situlah permulaan saya berkenalan dengan SILVA METHOD...kaedah saintifik mengerakkan otak kiri dan otak kanan dgn cara yang LEBIH TERSUSUN & SISTEMATIK....

SALAH SATU KAJIAN YG DILAKUKAN YG MEMBERI SIGNIFIKAN KPD SAYA ADALAH : TEMASYA SUKAN OLYMPIK UTK PASUKAN BOLA KERANJANG
GRUP A : BERLATIH SECARA FIZIKAL
GRUP B : TIDAK BUAT APA-APA
GRUP C : HANYA MELAKUKAN LATIHAN SECARA MENTAL SHJ (NAMUN MEREKA INI DIBERIKAN BIMBINGAN TENTANG TERTIB DAN TEKNIK YG TEPAT)

DAN HASILNYA...GUESS WHAT???GRUPS C MENCATATKAN MOMENTUM YANG HAMPIR SAMA TANPA PERLU BERSUSAH PAYAH...LETIH BERPELUH...HANYA RELAX AND REHEARSE...this is simply amazing!!! agaknya inilah yg aku lalui semasa sakit...disebabkan mental rehearse tadi (sungguhpun tanpa pengetahuan...saya berada dalam gelombang yg tepat dikebanyakan masa...membantu kejayaan impian saya)

Itu baru sebahagian pengalaman peribadi yg saya catatkan...ada banyak lagi sebenarnya...

Dari waktu ke waktu dengan penerokaan, pengalaman dan ujian yang dilalui saya perkemaskan bersesuaian dengan DISPLIN ILMU JUGA KEHIDUPAN SBG MUSLIM...AL-QUR'AN & SUNNAH YANG CUKUP DEKAT DGN KITA....Semua ini saya GARAPKAN SERENTAK SECARA HOLISTIK & BERSEPADU...bersama KLINIK SUKSES dan sesi kaunseling dan rawatan bersama saya...

Disitu juga...saya UCAP SYUKUR DISEBALIK UJIAN HEBAT INI SAYA BERTEMU DENGAN ASET YANG SANGAT BEHARGA...dan aset inilah yang saya bawakan perkongsian ...lebih-lebih lagi buat mereka yang memerlukan bantuan

No comments: